فصل بهار، فصل شکفتن است، یکی از سنت های خوبی که مردم ایران دارند، سنت دید وبازدید است، سنت صله ی ارحام. دردنیای امروز به لحاظ این که مشکلات زیاد است وغالبا خانواده ها از یکدیگر فرسنگها فاصله دارند؛ همه دنبال فرصت نوروز هستند که بعداز مدتی یکدیگر راببینند . دراین دید بازدیدها یک سری اصولی باید رعایت شود که بنده به روایتی از کتاب مصباح الشريعة اشاره می کنم روایت درباب چگونگی رفتار با خلق است .
اصول معاملة الخلق سبعة
اصول معامله با مردم هفت تا است :
الحلم و العفو و التّواضع و السّخاء و الشّفقة و النّصح
7) و العدل و الانصاف، یکی از اصولی که باید در ارتباط با مردم رعایت شود ، عدل و انصاف است. انسان باید در ارتباطات عدل را رعایت نماید ، منصف باشد . انسان منصف در دید و بازدیدها غیر این که هدفش رضای خداست باهمه یک جور رفتارمی کند برای او ثروتمند وفقیر فرقی ندارد کوچک و بزرگ فرقی نمی کند همیشه و همه وقت عدل وانصاف را رعایت می کند.
ازاین روایت نتیجه می گیریم که باید در ارتباطاتمان مخصوصا مثل این ایام که معمولا همه یکدیگر را می بینند بردبار ، بخشنده،متواضع و بی ادعا،سخاوتمند، مهربان،خیرخواه و منصف باشیم.
+ نوشته شده در شنبه دوم فروردین ۱۳۹۹ساعت 6:17  توسط سیدعلی اصغرمرادی زاده
|